Friday, July 12, 2013

Aku Cinta Bahasa Arab

17/9/2012

Dari kejauhan kelihatan sosok tubuh yang amat ku kenali, Ustazah Siti Salwa Na'ilah baru sahaja keluar dari kereta Pesona Grey. Senyuman manis dari ustazah menghiburkan aku. Seorang ustazah muda yang banyak membantu ku, membuatkan ku cinta kepada satu bahasa yang sangat asing buat ku.
Aku teringat pertama kali ustazah Salwa melapor diri di sekolah ku.


17/10/2011

Dringggggg!!!

Lonceng berbunyi menandakan waktu rehat telah bermula.
Pelajar-pelajar Sekolah Kebangsaan Teratai berebut-rebut membeli makanan.

"Dush."

Buku nota kecil ku terjatuh ke rumput, tubuh Akmal yang besar melanggar bahu ku.

" Ish, tak da  mata ka !," Bentak ku.

Hanya senyuman maaf dihiasi dua batang gigi diberikan kepada ku..
Lantas ku capai buku nota berwarna hijau hitam itu.

Kejadian itu seumpama hilang dari ingatan ku apabila terdengar sapaan lembut daripada seseorang.

"Assalammualaikum wbt..."

Seorang perempuan dengan wajah yang dihiasi senyuman manis berdiri dihadapan ku.
Seorang yang berkulit cerah,Jubah dark purple dikenakan dengan tudung bidang 60 berwarna ungu muda sangat padan dengannya.
Keramahan bicaranya menambahkan lagi keayuannya.

"Waalaikummusalam wbt." Balas ku.
"Maaf, dik, bilik guru kat mana?", tanyanya.
"Oh, mari saya tunjukkan." Balas ku dengan senyuman juga.
Ucapan terima kasih pengakhir pertemuan kami.


Keesokan harinya
Pagi-pagi lagi pelajar kelas 6 Syukur memecahkan keheningan pagi.

"Weh, korang ada jumpa  tak ustazah baru?" suara Marsha Natasha yang kuat itu membuatkan semua pelajar kelas itu mengalihkan perhatian kepadanya.
Jawapan mengiyakan persoalan itu dapat didengari.
"Mungkin perempuan yang semalan tu kot," bisik  hati ku.

Kelas itu tiba-tiba senyap.
Seorang ustazah muda berdiri dihadapan pintu.

"Kelas berdiri, Assalammualaikum ustazah." Suara Mazlee memimpin pelajar-pelajar lain di kelas itu.
Senyuman manis dan jawapan salam dihulurkan sebagai tanda perkenalan dari seorang ustazah muda.

"Assalammualaikum wbt, ismi Siti Salwa Na'ilah Muhammad wa ana min Kota Baru."
Ayat pertama yang keluar dari bibirnya.

Sesi ta'aruf dengan ustazah baru itu bermula. Para pelajar diminta memperkenalkan diri dalam Bahasa Arab.
"Ish, bahasa Arab pula.hu."
Bisik ku kepada Naimah Hatiqah, sahabat karibku.
Dia hanya tersenyum mendengar keluhan ku. Dia memang tahu yang aku ni lemah dalam subjek Bahasa Arab.

Giliran ku tiba,

"Assalammualaikum, ismi Mia Maisarah Binti Ahmad..."
Ucap ku tersekat-sekat.

Memberontak jiwa ku apabila perkara yang aku lemah aku terpaksa buat.
Kelas berlangsung seperti biasa. Sepanjang kelas itu hanya Bahasa Arab yang digunakan sebagai medium komunikasi.

Syarat Bahasa Arab sepenuhnya perlu digunakan semasa kelas bersama ustazah muda itu membuatkan pandangan pertama ku kepadanya meleset.


Seminggu kemudian

Peperiksaan akhir tahun semakin hampir, namun aku tetap begitu. Anggapakan ku bahawa Bahasa Arab itu tidak penting dan susah masih tetap di dalam hati.
Ustazah Salwa tahu masaalah yang dihadapi ku.

Ketika waktu rehat Ustazah Salwa ingin berjumpa dengan ku.
"Huh,matila aku,aku tak hafal fe'il lagi ni.hu."Hatiku berbicara sendiri.

Kelihatan seorang ustazah muda khusyuk membaca Qur'an dengan suara yang perlahan, di meja hujung bilik guru itu.
Ustazah Salwa sangat rajin membaca Qur'an, masa lapangnya akan diisi dengan bacaan ayat suci itu.
Kagum hati ku mengingatkan ketinggian akhlaknya.
Ustazah Salwa memberikan ku senyuman apabila aku dekat dengan mejanya. Qur'an berwarna hijau hitam ditutup dan disimpan rapi di rak buku di meja itu.

"Assalammualaikum ustazah", aku memulakan bicara.
Salam ku dijawap, sebuah kerusi guru dihulurkan kepada ku.
"Meh duduk sini." Sapaan ustazah Salwa itu, terpancar sifat seorang kakak penyayang dalam dirinya.
"Syukran Ustazah", perkataan Arab itu tiba-tiba muncul dari mulut ku.
"'Afwan. Maisarah...", tidak habis ayat terkeluar dari mulutnya.
Ustazah Salwa adalah satu-satunya manusia yang memanggil ku Maisarah selepas arwah ibu dahulu.

"Maaf, ustazah nak tanya, macam-mana pelajaran Bahasa Arab Maisarah?", Ustazah Salwa menyambung ayatnya.

Soalan Ustazah Salwa itu membuat ku terdiam,
Aku malu untuk mengatakan masaalah ku dengan subjek ini.
"Ustazah,maaf, saya tak minat subjek ni." Kata-kata itu terlepas dari mulut ku.

Keadaan senyap seketika.
Senyuman manis terpancar di wajah ustazah Salwa.

"O, in syaa Allah ustazah faham. Bahasa Arab bukan bahasa yang mudah untuk difahami, lebih-lebih lagi di usia kamu sekarang." kata-kata lembut daripada ustazah itu membuatkan ku menyesal atas kata-kata ku tadi.

"Maisarah, jika minat itu belum ada untuk subjek Bahasa Arab, in syaa Allah kita boleh pupuk."
Kata-kata lembut dan senyuman manis daripada ustazah itu sungguh kena dengan hati ku.
"Ustazah nak kongsi satu perkara..."


Aku khusyuk menanti sambungan ayat daripada ustazah Salwa.

"Maisarah tahu x, Bahasa Arab ni Bahasa Al-Qur'an, ayat-ayat suci Al-Qur'an ditulis dalam Bahasa Arab...", ucapnya lembut.

"Dengan memahami dan mempelajari Bahasa Arab, kita dapat mempelajari hadis-hadis Rasulullah saw dan kitab-kitab muktamar para ulama' zaman dahulu. Dan yang paling penting kita mampu memahami Al-Qur'an dengan lebih mendalam.", ujarnya lagi. Aku terus menanti setiap bait kata-kata yang keluar dari mulut ustazah Salwa, setiap yang keluar itu umpama permata yang amat berharga dan sangat kena dengan hati jahil ku ini.

"Selain tu, kita juga dapat memahami setiap bacaan dalam Solat, doa-doa, wirid dan zikir jika kita pandai dan tahu Bahasa Arab." sambungnya,

Kata-kata ustazah Salwa itu sangat menusuk kalbu biarpun hanya dengan penyampaian secara ringkas kepada ku. Aku dapat rasakan kasih seorang murabbi dari dalam dirinya buat ku.

Dengan nada seperti seorang kakak yang sedang memujuk adiknya yang sedang merajuk membuatkan jiwa aku semakin dekat dan cinta dengan Bahasa Arab.

Lonceng Sekolah Kebangsaan Teratai berbunyi dengan kuatnya, menandakan waktu rehat telah tamat.
Senyuman daripada ustazah muda itu membuat hati ku bertambah sebak.

Usapan lembut dibahu ku oleh tangan seorang yang sangat berjiwa penyayang itu membuatkan ku bertambah hiba.
Tanpa ku sedari air mata ku menitis ke pipi, ustazah memeluk ku.

"Maisarah, belajar Bahasa Arab sungguh-sungguh ya." Pujuk ustazah itu.

Aku hanya mampu mengangguk dan senyuman ku beri kepadanya, senyuman itu dibalas dengan senyuman ikhlas darinya.

Sebelum beredar, ku salam tangan ustazah. Pelukan erat daripadanya buat ku. Seolah-olah menyampaikan mesej yang sangat mendalam.

"Bahasa itu, Bahasa Syurga.", bisiknya kepada ku.

Umpama kalimah keramat keluar dari mulutnya, membuatkan aku lebih tekad untuk mempelajari Bahasa Arab dengan lebih mendalam.

Selepas kejadian itu, alhamdulillah  prestasi subjek Bahasa Arab ku semakin meningkat. Dengan izinnya aku mampu menyambung pelajaran ku ke sekolah aliran agama yang menjadikan Bahasa Arab sebagai medium utama. Aku berhasrat suatu masa nanti aku ingin memiliki PhD dalam Bidang Bahasa Arab. In syaa Allah.


Allah swt berfirman dalam Surah Yusuf ayat 2 yang bermaksud:

إِنَّآ أَنزَلْنَهُ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون

"Sesungguhnya Kami turunkan ia (al-Qur'an) sebagai bacaan Berbahasa Arab agar kamu semua berfikir."

Allah swt menjadikan Al-Qur'an itu dalam Bahasa Arab agar kita mempelajari dan memahami bahasa itu.
Baginda saw juga menyeru agar kita mempelajari dan mencintai Bahasa Arab.

Dari Ali, Rasulullah saw bersabda, yang bermaksud:

"Cintailah Bahasa Arab kerana 3 Perkara:
1) Kerana aku adalah Arab,
2) Bahasa Al-Qur'an adalah Arab dan
3) Bahasa ahli Syurga adalah Arab."

Sumber:
Kepentingan Mempelajari Bahasa Arab


Sekian, cerpen nukilan:
Nurshalilah Fauzan Mailin.

Syukran jazilan
Semoga bermanfaat buat semua.


#SemogaAllahRedha#


No comments:

Post a Comment